Veelgestelde vragen

ALLE BANDEN ZIJN TOCH GOEDGEKEURD. WAT IS DAN NOG HET VERSCHIL IN KWALITEIT?

Er is een groot verschil tussen de verschillende beschikbare banden. Bij de Formule 1 rijden alle racewagens al jaren op identieke banden. In de Formule 1 is 70% van het resultaat te herleiden tot de banden, 20% tot de auto en slechts 10% wordt bepaald door de coureur. Het heeft dus zeker zin om voor de beste band te kiezen, want ook bij gewone auto’s maken banden het verschil als het gaat om bijvoorbeeld grip of slijtage.

WAT ZEGT HET BANDENLABEL OVER DE KWALITEIT VAN EEN BAND?

Het label geeft informatie over drie belangrijke eigenschappen van een band: de grip op een nat wegdek, de brandstofefficiëntie en het externe afrolgeluid. Dankzij het label kun je banden beter met elkaar vergelijken. Er zijn overigens nog meer eigenschappen die de kwaliteit van een band bepalen, zoals slijtvastheid, remmen op sneeuw, handling of aquaplaning. Deze eigenschappen zijn in bandentests te vinden op bijvoorbeeld de website van de ANWB (www.anwb.nl/auto/banden). Kom je er niet uit? Je bandenspecialist of autobedrijf helpt je graag verder.

ZIJN BANDEN MET EEN BETER LABEL DUURDER?

Nee. Het prijsverschil tussen banden is vaak niet meer dan enkele euro’s. Veel kleiner dan de besparing op brandstof die te behalen is bij een beter label. Die bedraagt al snel €100 per jaar.

HOE KOMT HET DAT BANDENTESTS SOMS AFWIJKEN VAN HET BANDENLABEL?

De bandentests van de ANWB testen op veel meer eigenschappen dan die op het bandenlabel staan, met verschillende weegfactoren. Zo staan bijvoorbeeld slijtvastheid, remmen op droog wegdek, remmen op sneeuw en ijs, geluidsproductie in het voertuig en aquaplaning niet op het bandenlabel, maar wel in de tests van testinstanties.

ZIJN ER AL BANDEN MET HET BEST MOGELIJKE LABEL TE KOOP?

Voor enkele bandenmaten zijn er al banden met AAA, de zogenaamde ‘Triple A-banden’. Het bandenlabel is een enorme stimulans voor fabrikanten om hard te werken aan het voldoen aan de hoogst mogelijke labelwaarden voor hun banden. Voor de meest gangbare bandenmaten beginnen banden met 2A’s en een B op de markt te komen.

HEBBEN GARAGES ALLE BANDEN IN VOORRAAD?

Er zijn zoveel soorten en maten banden dat dat ondoenlijk is. Wanneer je nieuwe banden nodig hebt is het aan te bevelen om, voordat je een afspraak maakt, eerst de beste band voor je auto te kiezen en dit met je bandenspecialist te overleggen.

 

HOE SCOREN ZOMERBANDEN, WINTERBANDEN EN ALL SEASON BANDEN?

Het bandenlabel maakt geen verschil tussen zomer- en winterbanden. Beiden worden getest onder dezelfde ‘zomerse’ omstandigheden. Ten opzichte van zomerbanden lijken winterbanden minder te presteren. Het zal niet verbazen dat zomerbanden minder presteren dan winterbanden wanneer ze getest worden op winterse omstandigheden (onder de +7°C op sneeuw of ijs). Het is dus niet zinvol om winter- met zomerbanden te vergelijken. All season banden scoren in alle gevallen lager dan zomer- en winterbanden op de eigenschappen van het label.

 

WAT GEBEURT ER MET MIJN VERSLETEN BANDEN?

Je garage of bandenservicebedrijf neemt je afgedankte band in en geeft deze door aan gespecialiseerde inzamelingsbedrijven, die de banden verzamelen en milieubewust en duurzaam laten herverwerken. Voor jou brengt dit geen kosten met zich mee. De kosten worden deels gefinancierd uit de grondstoffen die de recycling oplevert en deels door de verwijderingsbijdrage die je betaalt bij de aanschaf van nieuwe banden. Het Nederlandse ‘RecyBEM-systeem’ (Recycling Band en Milieu) behoort tot de best functionerende inzamelsystemen in Europa. Voor meer informatie, zie het factsheet over afgedankte banden (oud voor nieuw) of ga naar www.recybem.nl.